dissabte, d’abril 29, 2017

LA INCREIBLE SINTONIA MENGUANT DE LES ARTS PLÀSTIQUES.




No fa pas tants anys que l’art plàstic era un component preuat en el discurs cultural de la societat. Les exposicions eren visitades , les inauguracions comportaven un cert ritual social, els artistes eren reconeguts , la premsa parlava de  les mateixes amb pàgines especials i els diaris mantenien secció de crítica i cartellera de galeries com si de cinemes o teatre es tractés.

Ara tot això ha estat esborrat del mapa, l’art ha desaparegut dels continguts culturals, si exceptuem això sí el component de l’art espectacle. Amb les seves grans i fastuoses exposicions, aquestes son les úniques que mereixen una certa atenció en la difusió de les mateixes i certament segueixen mantenint un cert halo social que a voltes quasi comporta la necessitat de la visita en el ritual d’estar a la page del que es cou en la tribu.

La comparança és brutal. Així cada divendres tots els diaris i fins i tot les teles, parlen de les estrenes de cinema  del cap de setmana dels que a posteriori es realitzarà la corresponent crítica. Qualsevol estrena teatral també rep la pertinent atenció, generalment amanida amb la corresponent entrevista a l’actor o director protagonista.  Igualment succeeix davant de qualsevol concert important del que  amés a més ,com no, s’oferirà alguna imatge del mateix  i a ser possible un tall de veu. I això és tant per  al món de la música clàssica com de la pop. L’arribada d’un nou disc produeix igualment la corresponent entrevista parlant del mateix , amb l’afegitó del corresponent minut sonor. Fet semblant succeeix davant la presentació d’una nova novel·la d’un autor reconegut

Que passa si el que es tracta és d’una nova exposició d’un pintor important, o d’una exposició rellevant per algun motiu?. Doncs no passa res més que el silenci. Ni hi ha comunicació, ni evidentment l’autor es convidat a explicar fets , causes i raons del seu treball.

Si entrem a les edicions on line dels diaris  La Vanguardia, El Periódico, El País, El Mundo , Ara i el Punt Avui queda tot ben clar. En aquets dos darrers la pestanya de Cultura ens redirigeix a un contenidor comú de les notícies culturals, entre els que escassament apareixen notícies dedicades  a les arts plàstiques. A la resta la pestanya cultura redirigeix a un contenidor general amb sub pestanyes específiques (cinema, llibres, música, teatre etc ). Sols en el País apareix una subdivisió exclusiva per l’art i l’arquitectura. Una demostració evident de la manca generalitzada d’interès per l’art , fet que de rebot  afecta al afeccionat ja que és molt difícil saber en cada moment quines son les exposicions interessants que mereixen visita en l’entorn proper i capitalí.

I en un món com l’actual en el que la comunicació és una eina imprescindible per fer conèixer qualsevol cosa, la desaparició de les arts plàstiques dels mitjans de comunicació tant dels tradicionals com de les noves formes comunicatives comporten ineludiblement a la desaparició “real” del món. És doncs el moment d’intentar fer un tomb a questa situació ja que de mantenir-se en la davallada , la plàstica pot acabar en pocs anys a una situació marginal sols per arts ferits, amb l’excepció d’aquell art espectacle de les grans exposicions i dels grans mites.

I aquesta situació és encara més perillosa a una Catalunya enfonsada culturalment i com no a Mataró on la plàstica és ja marginal gràcies a l’ajut del menysteniment etern de Direcció de Cultura.