dimarts, de setembre 29, 2015

SANT LLUC 2015 ( I )




Fa uns dies vaig penjar en aquest blog la que va ser la meva primera crítica professional, corresponia a la sant Lluc de l’any 1975. Ara toca acabar el cicle amb la crítica de la darrera edició, aquesta del 2015 que ara mateix és actualitat als espais expositius de l’Ateneu Iluro.

Quaranta anys i quaranta edicions, ja que en una ocasió al finals dels vuitanta la mostra no es va celebrar, essent-ne protagonista crític , - que no està gens malament-, en aquesta mostra esdevinguda un clàssic i que ara iniciant temporada , i abans més en les dates que pertoca ( Sant Lluc és el 18 d’Octubre) no deixa de ser esdeveniment artístic en la ciutat i que ha volgut ( cada vegada ho aconsegueix menys) ser el reflex de l’art que es conrea a la mateixa, omplint de visitants els diferents espais que ha anat ocupant en el temps (Biblioteca Popular; sala de la Caixa Laietana. Pça Sta Anna; sala Caixa Laietana, Riera; Museu de Mataró i Sales de l’Ateneu).




De fa dies que tenia in ment fer un paral·lelisme estructural entre ambdós comentaris crítics però alhora de la veritat no ha pogut ser per les diferencies abismals comparatives entre ambdues edicions. Així si llavors parlàvem de la millor edició avui hem de parlar d’una de les més fluixes . Si llavors parlàvem de l’excel·lent presentació avui hem de parlar del disbarat del muntatge actual que separat en dos espais que no es comuniquen, no tan sols trenquen l’harmonia expositiva ans creen un global confós que dilueix i distorsiona la mirada del conjunt.

Si llavors parlàvem de “consagrados”, “en ascensión” i “los demás” impossible se’ns fa en l’actual edició ja que per un costat el nombre d’artistes “consagrats” és mínim amb exemples tan impactants com per exemple de que sols 5 dels 24 artistes participants a Tempus Fugit hi estiguin presents (Cabellos, Cusachs, Parés Safont Tria i Josep Serra) absència acompanyada d’un bon gruix dels altres creadors que mantenen ja un cert nivell. Una absència generalitzada en aquesta zona que hauríem de dir “noble” de la creativitat local que fa baixar , i més que molt, el nivell global de l’exposat.




Uns artistes en “ascensión” que en el cas que avui ens ocupa apareixen en comptagotes i ,el que no és pas el millor, en creadors ja amb un ample bagatge creatiu en les seves esquenes , mentre que les sorpreses sorprenen , i valgui el joc de paraules, precisament per la seva absència.

I en el que pertoca a la resta un poti-poti en el que hi ha de tot, amb predomini d’obra de nivell mig, però sense aquelles obres cridaneres que ens il·lusionaven per la possible evolució positiva del creador. El que sí és positiu i s’ha de remarcar, és que la franja baixa de l’exposat s’ha homogeneïtzat i encara que hauria estat recomanable haver deixat una tercera part del presentat en l’espai dels refusats, el cert és que enguany no apareixen aquells obres que feien fredar i que ens presentaven la cara més fosca d’aquells pintors a qui les seves llums sensitives no els portaven  pas pel camí de la plàstica.




El que si cal remarcar i molt positivament és el convit realitzat als batxillerats artístics mataronins per que alguns dels seus alumnes prenguin part en la mostra. Una convidada que serveix per recolzar la gran tasca d’aquests batxillerats artístics alhora que s’intenta serveix d’inocular a aquests joves participants el desig de seguir participant en la col·lectiva ja no com alumnes i si com a creadors.

Sens dubte és un espai prou gratificant en el que hi ha un poker de creadors als que hem apuntat ja a l’agenda , i de qui no fem públics els noms ja que trencaríem el criteri d’equitat expositiva i malbarataríem el sentit formatiu de l’aposta.

Una mirada , la de les seves obres , que dignifica el caràcter de la col·lectiva encara que no estaria de més que en les properes edicions s’equilibrés més la individualitat dels treballs i no en aquest puzzle compositiu que dona més caràcter de mostra de fi de curs que no pas del que en realitat és, una primera presència pública davant d’un públic interessat.




El sant Lluc doncs es manté on estava , en aquest camí  de davallada permanent fins a la desaparició que per el bé de tots hauria de ser propera i ràpida. I si ningú està disposat a practicar l’eutanàsia activa potser seria cas de replantejar-se del tot l’accident, ja que la mostra actualment serveix per ben poc. No serveix per la gran majoria dels artistes , les absències i el nivell del presentat així ho demostren i sí serveix en canvi per enganyar al públic oferint-li una mirada falsa i devaluada de la realitat artística de la ciutat.

El sant Lluc una mostra defensada en una falsejada tradició que actualment fa més mal que bé a la cultura plàstica de la ciutat.




L’adéu cada vegada és més obligat.  O el canvi radical.

(.... continuarà amb anàlisi personalitzat del presentat).

(les fotografies han estat manllevades de la xarxa, fb Fundació Iluro)