diumenge, de juny 21, 2015

BIENNAL TORRES GARCÍA (III).- ARTISTES LOCALS

Ja fa temps que la Biennal Torres García provoca dubtes existencials entre els artistes mataronins., dubtes que es centren, com no, entre la participació o no en el concurs. Davant del fet hi ha dues clares tendències, la dels que pensen que paga molt la pena prendre-hi part i que sols el fet d’una possible selecció per tan important jurat ja és de per se un premi important, i d’altres que malfien d’un possible fiasco i pretenen mantenir incòlume la seva “virginitat” no volent-se exposar a l’anàlisi saberut d’un jurat més que consistent, o potser ves a saber que no s’escapi que no han passat el tall, una indiscreció que la gent del Sant Lluc no ha comés mai fins el moment .

Enguany tres han estat els artistes propers que han passat el sedàs final i estan en l’exposició definitiva , i el cert és que ho han fet no tan sols amb solvència i qualitat , ans el que és més important , mantenint-se fidels als seus criteris creatius sense aquella petita modificació que realitzen tants creadors per a tal de ser “més premiable” la seva obra. Ells han estat Isabel Biete, Francisco Padilla i Mònica Vilert.





Isabel Biete amb “Ultramarins Can Bosch” (Guaix sobre tela. 81x116 cm) ens ofereix amb la seva personal mirada una visió entranyable d’un dels espais comercial més peculiars i especials de la nostre ciutat. Amb la seva mirada il·lustradora i aquest deix pseudo-naïf amb el que practica la seva lectura, Isabel aprofundeix en els treballs dels darrrers temps no fan tant exposats a l’espai capgròs.

Detallista, colorista i especialment humana, Biete ens fa de cronista de proximitat d’un mon que es resisteix a baixar persiana i que segueix conformant part de la nostra identitat més propera i personal.




M’ha complagut molt veure a Francisco Padilla present en aquesta mostra de finalistes, indret on l’he pogut conèixer personalment ja que Padilla era per els mataronins un artista “fantasma” que apareixia cada any amb una obra en el Sant Lluc però del qui ningú en sabia res.

Provinent del món del còmic  ha volgut amb “Secuencia” (Oli sobre tela. 130x135 cm) presentar-nos una fictícia pàgina d’una història desconeguda en la que apareixen aquest personatges que a mi em reporten indefectiblement, -com els personatges de  les obres que presenta anys rera any al Sant Lluc-, als protagonistes de les obres de Zabaleta.

Una seqüència rítmica, ben establerta, plàsticament molt ben resolta i amb el suficient aire de màgia i interrogació com per atrapar a l’espectador. Una obra diferent, gens habitual en concursos de pintura , que la saviesa del jurat ha salvat del silenci dels eliminats per ser presentada atractiva i potent a la mirada de tothom.

Una obra que conseqüentment obliga a l’autor, Francisco Padilla, a abandonar el seu silenci expositiu i a ser  ben aviat , protagonista d’una exposició personal que la ciutat i ell es deuen mútuament.



Mònica Vilert amb “Sense títol” ( Tècnica mixta ,- col·lage, grafit i cera-. 115x145 cm). És la darrera artista mataronina que ha passat el sempre difícil garbell  selectiu , i ho ha fet amb una molt interessant obra en que mescla de manera ben adient les seves últimes obsessions plàstiques que tant bé hem pogut veure i gaudir a Tempus Fugit, amb la recuperació d’uns elements essencials en el seu començament com és l’aparició de les ceres que li atorguen a la peça una nova tonalitat i lectura , aportant-li un cert magicisme que li es ben escaient.

L’organicisme inherent en el treball de Vilert, acoblat a la seva elegància estructural i la seva solvència creativa dona al conjunt un toc subtil que imana la mirada i ens obliga a submergir-nos en el sensible món de la creadora. Una magnífica peça que segueix refent el caminar d’aquesta més que interessant autora.