dilluns, de juliol 21, 2014

EL PAPER DE BARCELONA EN L’ART.




Fa ja unes quantes setmanes que La Vanguardia segueix en el camí que molts dels afeccionats a l’art habituals a la xarxa, anàvem desgranant després de cada exposició important que s’anunciava a la resta de l’estat mentre que l’activitat al nostre país era escassa i alhora molt poc subjugant.

Amb algunes editorials pel mig , per ex. avui, La Vanguardia ja porta dies intentant debatre al voltant del model cultural de Barcelona. Un debat que arriba avui al clímax màxim al que pertoca a l’art amb les respostes de Josep Mª Minguet , president de l’Associació catalana de crítics d’Art i molt especialment amb l’entrevista realitzada amb Miguel Zugaza , l’actual director del Prado que ha aconseguit en certa manera la quadratura del cèrcol, ja que ha aconseguit augmentar exponencialment els visitants , augmentar el seu grau d’autofinançament, potenciar la col·lecció recuperant obres mal considerades com a menors ( per ex. l’exposició d’obra de petit format que podem veure al caixafòrum) i presentar exposicions de primera línia corresponent a espais dels que el Prado en té mancances.

Parla Zugaza de tot el que cal parlar; D’identitats, subvencions, diners, importànca, col·leccions...
De tota l’entrevista amb quedo amb les següents frases:

“El MNAC es un Museo con una personalidad enorme. Es un museo al que le falta, y creo que lo estan haciendo ahora, descubrir otra vez la colección, que ha estado secuestrada por l’arquitectura de Gae Aulenti. Su propuesta museogràfica no deja ver lo mejor de la colección”....

Yo me ahorraria la franquicia de ese ( Hermitage) o de cualquier otro museo y lo que haria es apoyar a los museos existente, les daria más capacidad de actuación. No creo que Barcelona necesite incoporar la marca de otro museo teniendo centros tan importantes como el MNAC, el Picasso, la Miró, el MACBA, etc. Hay que apostar en el tejido institucional y cultural que tiene la ciudad....

Yo lo criticaria sinceramente si lo pusieran en Madrid ....

Hay que acostumbrar al público que viene al Museo a que encuentre en el programa de exposiciones una manera de profundizar en el valor que tiene la historia del Arte...

Lo cierto es que no hemos convencido a la sociedad de la importancia que tienen los museos desde un punto de vista público. Yo no he visto una manifestación reclamando el dinero para la cultura o para los museos. No hemos sabido transmitirle que es imprescindible...

Eso lo perciben rápidamente los políticos  y por eso el recorte a la cultura ha sido salvaje, porque además los presupuestos de base ya eran los más bajos..

No hemos sabido llevar a la agenda política esa prioridad de la cultura en un país donde una de las riquezas y uno de los sectores por los que , no me cabe ninguna duda, saldremos de la crisis es el sector cultural...”

Un extracte que penso dona prou per a profundes reflexions.