dilluns, d’octubre 20, 2008



XIRINACS / JOEL JOAN

Ha estat molt bé el treball de “El Periódico” per estructurar en uns quants dies i amb una ampla diversitat de protagonistes i opinions, el refús generalitzat a la malifeta o trapelleria d’en Joel Joan en la dramatització efectuada sota la seva producció de la figura de Xirinacs i en especial de la manifestació per ell encapçalada.

He de dir que vaig conèixer a Xirinacs i vaig parlar amb ell moltes vegades. No era per causes polítiques i sí de proximitat. En totes les converses que vaig mantenir i que li vaig sentir, es mantenia fidel a la seva filosofia de vida i de país.

La meva coincidència estava en que el meu primer treball es trobava a Rocafort cantonada Tarradellas , llavors Infanta Carlota. Del temps en que parlem l’altra cantó de l’avinguda encara no estava urbanitzada i per la zona d’Ecuador i voltants dominaven encara les petites casetes , per cert ben envoltades de “barres americanes”.

Era una zona de desenvolupament urbanístic i que cercava una mica un toc de qualitat. Per això per esmorzar o dinar calia anar a llocs més econòmics , i cap tant com els bars / restaurants d’aprop la Model, on cada matí quan passava per anar a treballar ja hi veia la figura de Xirinacs en la seva protesta que va dur a terme quasi durant dos anys fins que l’amnistia va arribar.

Anecdòticament a més, el meu pare va posar com a mot al meu fill Pere , el de “Xiri” , ja que era molt rondinaire i sempre li deia que protestava més que en Xirinacs.
Per tot Xirinacs va tenir sempre el meu respecte i admiració , encara que no el meu vot. Benet, Candel i Cirici pesaven molt.

Ara Joel Joan ens ha volgut fer trampa. Autoproclamat representant genuí de l’indepenedentisme radical, ha omplert d’estelades i crits d’independència , la dramatització d’uns actes en que d’estelades poques , per no dir cap , i de crits d’independència menys , o és que alguns volen esborrar ja el mític crit de “Llibertat , amnistia i estatut d’autonomia”.

No soc independentista , però entenc perfectament que alguns ho siguin en una opció personal molt legítima. Però trasgiversar els fets d’aquesta manera fa veure el llautó d’aquell que ho promou.

I si algú es capaç de canviar uns fets públics per que siguin més propers als seus interessos , amb el fàcilment detectable que és la seva mentida , que no farà en allò del que no hi hagi testimoni.

Joel Joan és un bon actor , encara que al meu entendre d’un sol registre. Ara ha mostrat el seu negre registre en el seu paper polític , un paper en el que més valdrà que no hi tingui cap futur.

1 comentari:

Pere-Màrtir Brasó ha dit...

Tens raó, Pere. Segurament en Joel Joan es vol significar massa. Potser te massa afany de protagonisme. Potser si.

Ara, també convindràs amb mi, que a Catalunya hi ha un costum força arrelat per part de molta gent, diguem-ne progressista: tot aquells personatges publics (no politics professionals, que també, però és la seva feina) que es declaren independentistes obertament, sense embuts ni mitges tintes, ja els han agafat mania.

Així de cop penso amb en Joel Joan, l'Oleguer Presas, en Miquel Calçada, en Laporta, la Isabel Clara-Simó, etc. Fins i tot en Pep Guardiola (sort té que de moment li va força bé...). Sembla que agradin més personatges no gens sospitosos d'independentisme, encara que d'ideologies diferents com els Nuñez, Gaspar, Boadella, Arcadi Espada, etc...

El summun que ho retrata és la manifestació neonazi de cada any a Barcelona pel 12 d'octubre. L'autoritzen (no fos cas que s'enfadessin) i en canvi als independentistes els acorralen i estomaquen durant dues hores, diuen que per evitar mals majors.

No ho sé segur. Tinc els meus dubtes com a quasi be tot. Però tinc la sensació de que aquí, a Catalunya (i ja no parlem d'Espanya!) és com si un independentista, "per se", ja no pot ser un bon professional del seu ram i tot es vist i analitzat sota un prisma hiper-crític i sempre sota sospita.